دو کلاس دارویی نسبتا جدید دیابت ممکن است برای مردم آسیایی اثربخشی بهتری داشته باشند

12مارس 2021 - بر طبق تحقیقات جدید، دو کلاس دارویی نسبتاً جدید دیابت، که به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرند، احتمالاً در افرادی با پس زمینه ی آسیایی موثرتر از افراد سفید پوست عمل می کنند. یکی از این کلاسهای دارویی اکنون همچنین برای درمان نارسایی قلبی در افراد دیابتی و بدون دیابت تأیید شده است.

این مطالعه به رهبری دانشگاه گلاسگو، نشان داد که کلاس های دارویی "آگونیست های گیرنده هایGLP-1 " و "مهارکننده هایSGLT2 " ممکن است به ترتیب در کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی، و نارسایی قلبی و مرگ ناشی از بیماری قلبی در افرادی با پس زمینه ی آسیایی موثرتر از افراد سفید پوست عمل کنند.

افرادی با پیشینه آسیایی، از جمله مردم جنوب آسیا، شرق و جنوب شرقی، در مقایسه با افراد سفید پوست، بار بیشتری از دیابت نوع 2 را تجربه می کنند.

از کلاسهای دارویی کاهنده ی قند خون که برای درمان دیابت استفاده می شود، آگونیست های گیرنده هایGLP-1  و داروهای مهار کنندهSGLT2 ، تنها داروهای دارای مزایای قلبی عروقی هستند. در این مطالعه، محققان داده های شش آزمایشSGLT2is را متاآنالیز کردند: چهار آزمایش دیابت و دو آزمایش نتایج این داروها بر نارسایی قلبی. آنها همچنین داده های شش آزمایش دیابت را برای کلاس دارویی آگونیست گیرنده هایGLP-1 ، تجزیه و تحلیل نمودند.

این مطالعه نشان داد که درمان باGLP-1RA در مورد حمله قلبی و خطرات سکته مغزی مزیت بیشتری را در افرادی با زمینه آسیایی در مقایسه افرادی با نژاد سفید در انواع داروهای آزمایش شده ی این گروه دارد. علاوه بر این، داروهایSGLT2i ، حداقل به همان اندازه تأثیر خوبی در کاهش خطر وقایع اصلی قلبی عروقی در افراد دیابتی با نژاد آسیایی دارند، اما به طور بالقوه تأثیر بهتری در نتایج نارسایی قلبی در این گروه در مقایسه با سفیدپوستان در کارآزمایی های نارسایی قلبی داشتند.

دکتر نوید ستار، استاد طب متابولیک در انستیتوی قلب و عروق و علوم پزشکی دانشگاه گلاسگو، گفت: این داده ها برای پزشکانی که افراد آسیایی مبتلا به دیابت را درمان می کنند، مهم است. کاهش حمله قلبی و خطرات سکته مغزی در افراد دیابتی با نژاد آسیایی با یک کلاس دارویی هیجان انگیز است، زیرا دیابت در بسیاری از جمعیت های آسیایی شایع تر است و یافتن راه های جدید برای کاهش خطرات قلبی عروقی آنها مفید است.

او افزود: در عین حال، نتایج بالقوه بهتر استفاده از مهارکننده های SGLT2،در افرادی با نژاد آسیایی که به نارسایی قلبی مبتلا هستند، نیز هیجان انگیز است. چنین یافته هایی اکنون نیاز به تأیید دارند و در آزمایشات آتی باید افراد با نژاد آسیایی را به زیر گروه های مختلف دسته بندی کنیم تا بتوانیم بررسی کنیم که آیا این یافته ها برای همه افراد آسیایی یا تنها برای زیر گروه خاصی از افراد آسیایی صادق است؟

این مقاله با عنوان "فراتحلیل نتایج حاصل از آزمایشات تصادفی مقایسه ی اثرات قلبی عروقیSGLT2is  وGLP-1RA ، در بیماران آسیایی در مقابل سفیدپوستان با و بدون دیابت نوع 2" در ژورنال Diabetes Care، منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-diabetes-drugs-asian-people.html